In Vakblad Groenten en Fruit verscheen in april 2013 onderstaande reportage over onze gewassen.
Op groentennieuws.nl verscheen dit artikel (17-07-2015)
Marcel Janssen
“Veldsla is een echte wintergroente”
Tholen – De stijgende temperaturen zorgen misschien wel voor een verhoogde saladeconsumptie, maar voor veldsla-teler Marcel Janssen blijft de zomer een saai seizoen. “Veldsla is een echte wintergroente. In de zomer moeten we tussen de andere sla-soorten vechten om onze plek.”
Een zomers stamppotje met veldsla en roma-tomaatjes, een zonnige salade met veldsla, pijnboompitten en aardbeien of zomer op je bord met de combinatie van bietjes en veldsla. Veel consumenten lijken er nauwelijks weet van te hebben, maar veldsla is eigenlijk een wintergroente. “Met veel kou en vorst wordt-ie het mooiste”, vertelt teler Marcel Janssen uit Venlo. “Vroeger was het er ook alleen in de winter. Dan is er ook weinig concurrentie van het andere groene spul. Deze maanden is er zo’n enorm aanbod, dan is het vechten om je plek.” Bovendien is ook de teelt lastiger in de zomer. “We kennen het product inmiddels goed, maar we moeten wel werken om het netjes te krijgen.”
Al met al best wel wat gedoe – maar voor Janssen is het geen optie om in de zomer te stoppen met de veldsla-teelt en zijn kas geheel te vullen met ander product. “We telen een aantal groenten en kruiden en sinds het voorjaar zijn we bezig met een aantal speciale producten als Wasabi Rucola. Qua teelt zou het dus wel kunnen maar onze productie gaat voor bijna 90% naar de horeca. Die willen jaarrond kunnen afnemen.” Zijn complete bedrijfsvoering is ingericht op dit hogere segment. De afzet geschiedt direct en de lijnen zijn kort om het product na oogst zo snel mogelijk bij de klant te krijgen. In de winter betekent dat zelfs dat de winterpostelein pas geoogst wordt als die besteld is, en dat er na een ochtendbestelling al ‘s middags geleverd wordt.
Al jaren verpakt Marcel de veldsla bovendien op water. “Met los water onderin blijft het product mooi en is het goed geproportioneerd”, verklaart hij. Mede dankzij de verpakking weet hij weg te blijven van de concurrentie. “Ik lees ook wel eens dat het areaal veldsla groeit. Ik heb wel het idee dat er aan de grote Belgische veilingen meer geleverd wordt dan tien jaar geleden. Daar is het echt een groot product geworden – maar in Nederland valt het wel mee. In Duitsland en Belgie wordt het veel gegeten, in Frankrijk veel geproduceerd.” De Franse veldsla wordt heel jong en machinaal geoogst “Een mooi product, dat in het zakje goed houdbaar blijft”, vindt Janssen. “De verpakte veldsla in zakjes is geschikt voor het koelvak van de supermarkt. Dat is wel een totaal anders segment Wij focussen echter op hele korte lijnen, handmatige oogst op bestelling. Geen bewaard product, maar sla waaraan je kunt zien dat het vers is.” Grootschalig is dat niet te doen – om maar niet te spreken over de verpakking op water. “Het is natuurlijk ook onhandig als er ineens een bak water omgaat in je winkelkarretje”, lacht Janssen. “Maar we houden ook van de extra aandacht die we in ons product kunnen stoppen. En van de goede reacties van de klanten. Daar doen we het voor.”
Voor meer informatie:
www.veldsla.nl
077-3969983
06-29002525
info@veldsla.nl
www.veldsla.nl
Publicatiedatum: 17-7-2015
Auteur: Arlette Sijmonsma
Copyright: www.agf.nl
In Groei en Bloei van augustus 2014 staat een leuk artikel over veldsla en hoe het zelf te kweken in de moestuin.